Voor leerkrachten.
Herkennen jullie dit?
Je hebt een leuke klas, je doet je werk graag, je staat gepassioneerd voor de klas.
Je houdt van kinderen.
Maar… dat ene kind… je kan er niet aan doen, maar soms…je durft het niet uit te spreken, maar je voelt dat het een kind is dat je triggert. Je weet niet waarom, het stelt gedrag waar je af en toe eens je tong voor moet omdraaien. Liefst van al zou je het eens goed op zijn plaats zetten. Maar je weet niet hoe eraan te beginnen. Je voelt dat het kind steeds verder gaat met jouw grenzen af te tasten… je blijft lief en vriendelijk en toch luistert dat kind niet of doet het niet wat je vraagt. Of het slaagt het er zelfs in om de klas af en toe eens op stelten te zetten.
En dan voel je je helemaal verloren. Je begint je werk zelfs in vraag te stellen.
Dit heeft te maken met jouw eigen grenzen als leerkracht. Het maakt niet uit of je nu JA of NEE zegt tegen het kind. Het gaat erom hoe overtuigd jij jouw JA of NEE neerzet.
Misschien herken je het ook wel bij ouders van je kinderen in de klas.
Er wordt ’s avonds nog een mailtje gestuurd… je bent op, maar ja, je zal maar antwoorden, want anders komt er misschien commentaar onder de andere ouders. En… je doet het voor ‘het welzijn van het kind’… Volgende dag staat die ouder aan je klasdeur, voor een gesprekje… Dat gesprek loopt uit tot een uur. Je slaagt er niet in om dat gesprek af te ronden. Aan het eind ben je uitgeput. Het wenen staat je nader dan het lachen… want dan ga je naar huis en komen al dat verbeterwerk en voorbereidingen nog eens op je af. En je eigen kinderen misschien ook.
Ook dit heeft met grenzen te maken.
Wil je graag leren om hier steviger in te worden?
Wil je leren een duidelijke, respectvolle, overtuigde NEE te zeggen en te leren aangeven dat je een gesprek evt op een ander moment wil, op afspraak en voorbereid?
Dan is de grenzentraining “Van aanpassen naar jezelf laten zien” vast wat voor jou.
We leren een stuk theorie over wat je nodig hebt om grenzen te stellen, over wat jij zelf kan ontwikkelen en hoe het patroon van aanpassen doorbroken kan worden.
En we doen vooral veel inzichtsoefeningen.
Donderdag 7 maart, tijdens de krokusvakantie, gaat de volgende training door.
Meer info op